"Málokto vie, že napríklad sadze sú jedným z najzásadnejších
produktov, pochádzajúcich z Ruskej federácie. Sú nevyhnutné na výrobu
pneumatík," uvádzajú odbory v týždenníku Škodovácký odborář.
V dôsledku ruskej invázie na Ukrajinu zastavila Škodovka všetky svoje
aktivity v Rusku. Prerušila výrobu v ruských závodoch v Kaluge a Nižnom
Novgorode a zastavila aj export do Ruskej federácie. Okrem toho v
dôsledku výpadku dodávok elektrických zväzkov z Ukrajiny musela zastaviť
výrobu elektromobilu Enyaq a hrozí, že bude musieť zastaviť výrobu
modelov Scala a Kamiq.
"Vždy sme hovorili o turbulenciách, teraz však zažívame tornádo. Na
čo sa človek pozrie, to sa zdražuje, a nie je isté, či všetko dokážeme
zvládnuť úsporami, cenotvorbou a zároveň osloviť zákazníkov, čakajúcich
na naše autá aj celý rok. Okrem toho aj zastavenie biznisu, ktoré
dopadlo na prakticky všetky firmy, podnikajúce v Ruskej federácii,
predstavuje citeľnú ranu vo všetkých smeroch," dodávajú odbory.
Podľa nich automobilka nemá v Česku prácu pre 800 zamestnancov a plánuje rušiť ďalšie zmeny. "Našim hlavným cieľom je týchto zamestnancov udržať, a to v najvyššej možnej miere," píšu odbory. Na budúci týždeň plánuje Škoda Auto zrušiť nočné a piatkové zmeny.
V materskom koncerne Volkswagen sa už začala riešiť otázka rušenia niektorých pracovných miest. "Napríklad v Seate je kolektívne vyjednávanie pozastavené a vedenie Seatu požaduje zrušenie 1300 až 1800 pracovných miest," uvádzajú odbory.
O prepúšťaní sa rokovalo ešte pred vypuknutím vojny na Ukrajine aj v
Škode. Práve čo najväčšie zachovanie miest bolo jednou z hlavných
požiadaviek odborárov. Vďaka tomu by firma nemusela tento rok
zamestnancov priamo prepúšťať, ale na zníženie miest využiť prirodzenú
fluktuáciu, napríklad odchodom ľudí do dôchodku. Časť zamestnancov môže
presunúť aj na iné pozície. Automobilka zastavila nové nástupy a prijíma
iba špeciálne profesie ako náhradu za zmienenú fluktuáciu či profesie
pre nové trendy v oblasti elektromobility.
V roku 2019 predala Škoda Auto vo svete 1,25 milióna áut. V roku 2020 to
bolo mierne nad 1 milión vozidiel a vlani už iba necelých 800.000
nových áut.